10 najpopularniejszych mitów o implantach zębów

Implanty zębowe - mity i fakty

Tak jak w przypadku wielu procedur medycznych, również w implantologii powierzchowne potraktowanie wiedzy medycznej lub jej brak prowadzą do błędnych przekonań, bezpodstawnych obaw, lęków i tworzenia mitów. Obalamy te, z którymi Pacjenci spotykają się najczęściej.

1. Implant zębowy to cały nowy ząb – mit!

Implant to tytanowy substytut wyłącznie korzenia zęba, osadzony w kości, niewidoczny gołym okiem. Na nim wykonuje się odbudowę protetyczną, która wygląda i funkcjonuje jak prawdziwy ząb.

2. Na jednym implancie można osadzić kilka koron – mit!

Korona to najbardziej zewnętrzna część całego komponentu zastępującego ząb. W skład takiego komponentu wchodzi implant, przykręcony do niego łącznik i osadzona na nim korona. Na jednym implancie z łącznikiem można osadzić tylko jedną koronę.

3. O implanty nie trzeba dbać tak jak o własne zęby – mit!

Jeśli implanty mają funkcjonować do końca życia, to wymagają większej higieny jamy ustnej i troski niż własne zęby. Wymagają również okresowych wizyt kontrolnych.

4. Wszczepienie implantu jest bolesne – mit!

Jest to często zabieg mniej inwazyjny i obciążający niż zwykła ekstrakcja zęba. Wykonywany jest najczęściej w znieczuleniu miejscowym lub – przy większej ilości wszczepów – w sedacji. Wszczepienie pojedynczego implantu trwa ok. 15-20 min i jest całkowicie bezbolesne. Po zastosowaniu odpowiednich leków nie ma też epizodów bólowych po zabiegu.

5. Po wszczepieniu implantu trzeba czekać z założeniem korony aż do wygojenia – mit!

Tymczasową odbudowę protetyczną, np. koronę można założyć podczas tego samego zabiegu na wszczepiony implant, zachowując pełną estetykę zęba. Po okresie gojenia tymczasową odbudowę zastępuje się stałą, która może być wykonana z różnego rodzaju materiałów.

6. Implanty nie wymagają wizyt kontrolnych – mit!

Jest wiele czynników decydujących o tym, czy wszczepiony implant z odbudową protetyczną będzie funkcjonował bez komplikacji do końca życia. Aby ocenić wpływ tych czynników, konieczna jest wiedza i doświadczenie lekarza implantologa. Wizyta kontrolna daje również możliwość przypomnienia Pacjentowi i skontrolowania przestrzegania przez niego zaleceń, dających gwarancję długoletniego bezproblemowego funkcjonowania implantu.

7. Każdy lekarz stomatolog może wszczepić implant – mit!

Zabiegi implantologiczne wymagają specjalistycznej wiedzy, precyzji, świetnego sprzętu i predyspozycji manualnych, aby Pacjent miał gwarancję efektu terapeutycznego. Wymagana jest również wiedza i doświadczenie protetyczne oraz współpraca implantologa z laboratorium protetycznym spełniającym najwyższe standardy. Ponadto niewielu stomatologów ma możliwość udzielenia dożywotniej gwarancji na wszczepione implanty.

8. Implantów nie wszczepia się osobom starszym – mit!

przeciwwskazaniach do wszczepienia implantów pisaliśmy już na blogu. Ograniczenie wiekowe do implantacji to wiek poniżej 17-go roku życia. Starszy wiek Pacjenta, jeśli nie ma innych przeciwwskazań, nie stanowi problemu i pozwala na wykonywanie zabiegu implantacji.

9. Wszystkie implanty są takiej samej jakości – mit!

Implanty zwykle wykonane są z tytanu. Zwykle, gdyż nie każdy producent implantów zachowuje czystość produktu. Niektóre wykonane są ze stopów, w których tytan jest jednym ze składników. Jakość implantu, a co za tym idzie – jego cena, uzależnione są również od miejsca, z którego tytan pochodzi. Wiele produktów jest jednosezonowych, wyprodukowanych przez firmy, które nie dają gwarancji, szybko znikają z rynku, nie oferują części zamiennych, nie testują swoich produktów, nie oferują komponentów, nie prowadzą badań i testów materiałów oraz produktów. Precyzja wykonania poszczególnych elementów różni się znacząco od produktów renomowanych firm. To najwyższa jakość implantów i tzw. know how stanowią o cenie implantu.

10. Cena implantu zależy od marży lekarza – mit!

Najbardziej krzywdzącym mitem, głównie dla Pacjentów jest opinia, że implanty wszystkich firm są takiej samej jakości, więc ze względów ekonomicznych należałoby wybrać te najtańsze. I, że wszczepić implant z jednakowym efektem potrafi każdy stomatolog.

Efekt terapeutyczny bliższy i dalszy zależy od kilku czynników. Kluczowe elementy są dwa. Pierwszy to jakość całego systemu implantologicznego potwierdzona badaniami klinicznymi, testami i innymi kosztownymi procedurami, które ostatecznie wpływają na cenę implantu. Drugi to wykształcenie lekarza, jego wiedza, fachowość, którą zdobywa na kursach specjalistycznych, szkoleniach, warsztatach także zagranicznych. Połączenie tych dwóch kosztownych elementów decyduje o cenie implantu.

Szczegółowe informacje o zabiegach z zakresu implantologii znajdują się na naszej stronie: implanty zębów.