Implantologia – implanty zębów

przekrój implantu zęba

Mamy ogromne doświadczenie w implantacji – przeprowadziliśmy ponad 2500 zabiegów

Czym jest implant stomatologiczny

Implant stomatologiczny zastępuje utracony korzeń zęba. Jest wszczepiany w kość szczęki lub żuchwy w miejscu, gdzie wcześniej był ząb. Następnie na implancie osadzana jest korona. Implant wraz z koroną spełnia wszystkie funkcje zęba i wygląda tak naturalnie, że trudno go odróżnić od prawdziwych zębów.

Implanty zębów - schemat
Implant zębowy – korona, łącznik i śruba

Implanty z wyglądu przypominają śrubę, posiadają różne średnice oraz długości. Implanty wykonane są z tytanu – materiału wyróżniającego się najwyższą trwałością i biokompatybilnością. W naszej klinice Pacjenci otrzymują dożywotnią gwarancję na implanty.

Systemy implantologiczne

Implantologia to dynamicznie rozwijająca się dziedzina stomatologii. Firmy implantologiczne, w oparciu o długoletnie badania i doświadczenia, opracowały własne systemy implantologiczne. W ich skład, oprócz różnego rodzaju implantów, wchodzą także specjalistyczne narzędzia i urządzenia, śruby gojące, korony, mosty. System implantologiczny to także szczególne techniki operacyjne i dostosowana do nich protetyka.

Głównym założeniem każdego systemu implantologicznego jest osiągnięcie doskonałych efektów implantacji. Trwałość i jakość końcowego efektu implantacji różnicuje poszczególne firmy. W naszej klinice korzystamy wyłącznie z najwyższej jakości systemu implantologicznego renomowanej i znanej na całym świecie niemiecko-szwajcarskiej firmy Camlog.

Przeczytaj więcej o systemach implantologicznych Camlog

Implanty Kraków Implantologia – porównanie zęba i implantu zębowego

Rodzaje implantów zębowych

Każda firma implantologiczna posiada w swojej ofercie różnego rodzaju implanty zębowe, o różnej budowie, średnicy i długości. O wyborze konkretnego z nich decyduje lekarz implantolog. Wybór ten zależy od warunków anatomicznych w jamie ustnej, możliwości i oczekiwań Pacjenta i wielu innych czynników. Jeśli tylko istnieją wskazania do implantacji, bogactwo różnego rodzaju implantów zawsze pozwoli lekarzowi na dobór odpowiedniego modelu.

Przeczytaj więcej o rodzajach implantów

Leczenie implantoprotetyczne – wskazania

Wskazaniem do leczenia implantoprotetycznego są braki w uzębieniu o różnej rozległości, czyli:

• brak jednego zęba,
  • luki międzyzębowe obejmujące kilka zębów,
  • rozległe braki w uzębieniu szczęki i żuchwy,
  • całkowite bezzębie,
  • braki spowodowane niewykształceniem się zawiązków zębów,
  • braki, które były uzupełnione za pomocą protezy ruchomej, a Pacjent chce wymienić ją na protezę stałą.

Zabieg wszczepienia implantów polecany jest Pacjentom, którzy utracili zęby na skutek próchnicy, chorób przyzębia oraz urazów mechanicznych.

Sprawdź, ile implantów potrzebujesz

Korzyści leczenia implantoprotetycznego

Utrata choćby jednego zęba prowadzi do licznych zmian w obrębie szczęki lub żuchwy. Jedną z nich jest zanik kości. Atrofia jest następstwem braku obciążenia mechanicznego kości, np. podczas przeżuwania pokarmu.

Kolejna patologia to przesuwanie i rozchwianie sąsiadujących z ubytkiem zębów. Zdrowe zęby poddawane są większemu obciążeniu, co sprzyja łatwiejszemu ich uszkodzeniu. Jedyną skuteczną metodą zapobiegającą zanikowi kostnemu po utracie zęba jest wszczepienie implantu.

Wszczepienie implantów przynosi Pacjentowi również następujące korzyści:

• pozwala na prawidłowe funkcjonowanie jamy ustnej podczas obróbki pokarmu,
  • zapewnia swobodę mówienia i zapobiega wadom wymowy, spowodowanym utratą zębów,
  • zapobiega chorobom i patologiom wynikającym z braków w uzębieniu,
  • nie wymaga szlifowania zdrowych zębów, co jest konieczne podczas stosowania innych metod protetycznych,
  • gwarantuje piękny uśmiech na wiele lat.

Kwalifikacja do leczenia implantologicznego

Kwalifikacja do implantacji stomatologicznej obejmuje: badanie stomatologiczne z oceną stanu jamy ustnej i układu stomatognatycznego, diagnostykę (RVG lub CT), przedstawienie Pacjentowi możliwych wariantów leczenia i ustalenie precyzyjnego planu. Przebieg kwalifikacji wygląda następująco:

1. Konsultacja wstępna, na której Pacjent przedstawia oczekiwania, a lekarz wykonuje ogólną ocenę stanu uzębienia. Implantolog przeprowadza również wywiad chorobowy.
  2. Badania szczegółowe, dzięki którym lekarz implantolog może ocenić stan zębów, przyzębia, obszarów bezzębnych oraz tkanek miękkich. Wykonywane są również zdjęcia radiologiczne lub tomografia komputerowa (w razie konieczności).
  3. Badania dodatkowe – jeśli po wywiadzie i badaniach pojawią się wątpliwości co do stanu zdrowia Pacjenta, to lekarz implantolog może zlecić badania laboratoryjne krwi i dodatkowe badania.
  4. Przedstawienie możliwości i wariantów leczenia oraz zaleceń lekarskich, do których Pacjent będzie się stosował podczas leczenia. Na tym etapie lekarz przedstawia również dokładny kosztorys leczenia, uzależniony od wyboru konkretnego sposobu leczenia dokonanego przez implantologa i Pacjenta.
  5. Ustalenie harmonogramu leczenia implantoprotetycznego i podpisanie przez Pacjenta zgody na zabieg.

Zobacz najczęstsze pytania Pacjentów i odpowiedzi

Jak przebiega zabieg implantacji – etapy wszczepiania implantów zębowych

Wszczepianie implantów – przygotowanie psychiczne

Przygotowanie psychiczne do zabiegu implantacji to ważny element terapii. Zwiększa poczucie bezpieczeństwa Pacjenta, poprawia komfort pracy lekarza i wpływa pozytywnie na końcowy efekt leczenia.

Lekarz podczas rozmowy przekazuje Pacjentowi pełny plan leczenia, szczegóły poszczególnych etapów i stara się rozwiać wszelkie wątpliwości i obawy. Bardzo często dotyczą one bólu podczas i po zabiegu. Z doświadczenia i w oparciu o opinię Pacjentów stwierdzamy, że są całkowicie bezpodstawne.

Znieczulenie podczas zabiegu

W kwestii znieczulenia i zwalczania bólu medycyna poczyniła ogromny postęp. W niepamięć odeszły czasy, kiedy podanie środka znieczulającego wciskało Pacjenta w fotel stomatologiczny. Nowoczesne urządzenia pozwalają na podanie leku w całkowicie bezbolesny sposób. Podczas bardziej skomplikowanych zabiegów lub u Pacjentów o szczególnej wrażliwości bólowej, wykonuje się zabiegi w sedacji (to tzw. płytkie znieczulenie ogólne). Znieczulenie takie wykonuje wyłącznie specjalista w tej dziedzinie – anestezjolog. Podczas sedacji lekarz podaje dożylnie między innymi leki o działaniu przeciwbólowym, które działają również w okresie pozabiegowym.

Technika wszczepienia implantu – informacje podstawowe

1. Znieczulenie miejscowe systemem The Wand lub sedacja.
  2. Nacięcie dziąsła.
  3. Odsłonięcie kości.
  4. Preparacja łoża pod implant przy użyciu piezochirurgii i zestawu wierteł dobranych do konkretnego rozmiaru i rodzaju implantu. Wymaga to od implantologa wyjątkowo „pewnej ręki” i „czucia kości”, które zyskuje się wraz z doświadczeniem.
  5. Wprowadzenie implantu – to kolejny bardzo precyzyjny etap, którego wykonanie decyduje o końcowym powodzeniu zabiegu.
  6. Zszycie dziąsła.

Zobacz, jak wygląda zabieg wszczepiania implantów dentystycznych:

Terapia przeciwbólowa po zabiegu implantacji

Współczesna medycyna daje wiele możliwości w walce z bólem pooperacyjnym. Dolegliwości bólowe po implantacji zęba są zazwyczaj łatwe do opanowania.

Zabieg implantacji przeprowadzany jest w środowisku z niemal całkowicie zachowaną fizjologią (dziąsła, przyzębie). Jama ustna ze znajdującymi się w niej tkankami są przygotowane do zabiegu przez lekarza, czyli wolne od stanów zapalnych. Ból jest zatem następstwem wyłącznie zamierzonej działalności chirurgicznej (traumatyzacji tkanek), która ograniczona jest do minimum, dzięki użyciu specjalistycznych narzędzi i sprzętu (piezochirurgia, specjalistyczne wiertła).

Po zabiegu najczęściej wystarcza farmakoterapia lekami z grupy NLPZ (np. Ibuprofen), które należy dawkować zgodnie z zaleceniem lekarza. Istnieją oczywiście „mocniejsze” leki przeciwbólowe, po które można sięgnąć po konsultacji z lekarzem implantologiem.

W większości przypadków zabieg wprowadzenia implantu jest mniej uciążliwy i mniej inwazyjny niż zwykłe usunięcie zęba. Procedura wszczepienia implantu nie wymaga także dłuższego pobytu w klinice.

Badania naukowe dowodzą, że 98,9% zabiegów implantacji kończy się powodzeniem.

Dodatkowe zabiegi przygotowawcze przed wszczepieniem implantów

W przypadku, gdy brakuje podłoża do wszczepienia implantu, konieczne są zabiegi przygotowawcze. Jeśli doszło do zaniku kości, to niezbędne jest jej odbudowanie. Już po trzech miesiącach od ekstrakcji zęba zmieniają się warunki kostne w szczęce i żuchwie, dlatego na wszczepianie implantów warto decydować się jak najszybciej.

W naszej klinice wykonujemy następujące zabiegi augmentacyjne:

• odbudowę bazy kostnej przy pomocy sterowanej regeneracji kości – GBR,
  • poszerzenie bazy kostnej poprzez rozszczepienie wyrostka – RIDGE SPLITTING.

Przeciwwskazania do zabiegu implantacji

Leczenie implantologiczne jest bezwzględnie najlepszą metodą uzupełniania braków w uzębieniu. Niestety – jak do każdego zabiegu – tak i do implantacji istnieją pewne przeciwwskazania.

Przeciwwskazaniami bezwzględnymi są:

• ciąża,
  • nieustabilizowana i niekontrolowana cukrzyca,
  • nowotwory,
  • choroby wyniszczające (AIDS, narkomania, alkoholizm),
  • wiek poniżej 16 lat.

Przeciwwskazaniami względnymi są:

• zły stan higieny jamy ustnej,
  • palenie tytoniu,
  • niektóre choroby układu krążenia.

Jeśli podjęte zostanie odpowiednie leczenie lub Pacjent wyrazi chęć wprowadzenia zmian w trybie życia, to zabieg implantacji może zostać przeprowadzony.