Implanty zębów a cukrzyca

Mierzenie poziomu cukru we krwi

W jaki sposób cukrzyca wpływa na proces gojenia i czy stanowi przeciwwskazanie zabiegu implantacji? W artykule piszemy o tym, dlaczego uzupełnienie ubytków zębów implantami jest ważne i jak powinno wyglądać w przypadku pacjentów z cukrzycą.

Ogólne informacje o cukrzycy

Cukrzyca to – w uproszczeniu – zbyt wysoki poziom cukru we krwi. Główną przyczyną tej choroby jest brak lub nieprawidłowe działanie wytwarzanego przez trzustkę hormonu – insuliny, która odpowiedzialna jest za przemianę glukozy w energię konieczną do pracy prawie każdej komórki organizmu.

Przewlekle utrzymujący się wysoki poziom cukru we krwi powoduje zmiany patologiczne w naczyniach krwionośnych i w konsekwencji uszkodzenie narządów wewnętrznych. Takie uszkodzenie naczyń prowadzi do poważnych następstw: niewydolności nerek, niewydolności serca, udaru mózgu, ślepoty, a nawet amputacji kończyn. Cukrzyca to w tej chwili problem około 2,7 mln. Polaków.

Skutki cukrzycy istotne dla procesu gojenia

Ważnym warunkiem poprawnego procesu gojenia jest prawidłowe krążenie krwi. Cukrzyca upośledza ten proces poprzez niszczenie naczyń krwionośnych, ich degenerację, zarówno mikro jak i makro krążenia. Skutkuje to:

• wolniejszym gojeniem się ran,
  • wolniejszym procesem osteointegracji, czyli wgajaniem wszczepu śródkostnego,
  • zwiększeniem ryzyka wystąpienia infekcji w okolicy wszczepu.

Dlaczego uzupełnienie ubytków zębów implantami jest ważne?

Implanty zębowe są pod względem estetyki i funkcjonalności najkorzystniejszą metodą uzupełnienia braków zębowych. Wszczep śródkostny pozwala na zachowanie wyrostka zębodołowego w jamie ustnej. Ma to fundamentalne znaczenie w kontekście zastosowania różnego rodzaju prac protetycznych, zwłaszcza protez ruchomych.

Czy cukrzyca stanowi przeciwwskazanie do zabiegu implantacji?

Cukrzyca to zaledwie względne przeciwwskazanie do wszczepienia implantów zębów. Zasadność takiego zabiegu należy rozważyć jedynie w przypadku słabo kontrolowanej cukrzycy. Kontrolowanie cukrzycy to utrzymywanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi poprzez farmakologiczne hamowanie produkcji glukozy lub podawanie insuliny. Jeśli cukrzyca jest dobrze kontrolowana, nie stanowi przeciwwskazania do zabiegu implantacji.

W University of Texas Health Science w San Antonio przeprowadzono badania naukowe na grupie 117 pacjentów, z różnym stopniem kontroli cukrzycy. Wykonano u nich zabiegi wszczepienia implantów zębów. Wnioski po rocznej obserwacji były następujące: utrzymywanie się implantów było podobne we wszystkich grupach i wynosiło prawie 100%. U pacjentów ze słabo kontrolowaną cukrzycą wolniej przebiegał proces osteointegracji (prawie dwukrotnie dłużej). Zalecono, aby u takich pacjentów zabieg odsłonięcia implantów wykonać później niż u pacjentów z dobrze kontrolowaną cukrzycą.

Wnioski końcowe

Dobrze kontrolowana cukrzyca nie jest przeciwwskazaniem do zabiegu implantacji. Słabo kontrolowana cukrzyca zwiększa możliwość wystąpienia różnego rodzaju powikłań. Należy dodać, że kwalifikacja do zabiegu implantacji pacjenta z cukrzycą wymaga dogłębnej oceny stomatologicznej, a także konsultacji diabetologicznej.

Po zabiegu pacjent musi pamiętać o:

• zaostrzonych rygorach dotyczących higieny jamy ustnej,
  • przestrzeganiu terminów wizyt kontrolnych u stomatologa,
  • dbałości o odpowiedni poziom cukru we krwi.

Szczegółowe informacje o zabiegach z zakresu implantologii znajdują się na naszej stronie: implanty zębów oraz na blogu.