Implanty zębów jednofazowe czy dwufazowe – na który zabieg implantacji się zdecydować?

Implant zęba

Wybierając implanty zębów jednofazowe możemy liczyć na piękny uśmiech już po pierwszej wizycie u stomatologa. W przypadku implantów zębów dwufazowych, na efekt końcowy musimy poczekać kilka miesięcy. Zanim podejmiemy decyzję, który sposób implantacji będzie dla nas bardziej korzystny, poznajmy wady i zalety obu rozwiązań.

Implanty zębów dwufazowe

Implanty zębów dwufazowe zbudowane są z tytanowej śruby oraz łącznika – niewielkiego elementu wykonanego z tytanu lub cyrkonu, który łączy ową śrubę ze stałym uzupełnieniem protetycznym.

Proces osadzania tego typu implantów jest – jak nazwa wskazuje – dwufazowy. Podczas pierwszego etapu leczenia na wkręcony w kość szczęki lub żuchwy implant nakładana jest tak zwana śruba zamykająca, a całość wszczepionego materiału przykryta zostaje dziąsłem. Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym i trwa – w zależności od ilości wszczepianych implantów – od pół godziny do dwóch godzin.

Po zakończeniu implantacji rozpoczyna się osseointegracja, czyli zrośnięcie implantu z otaczającą go tkanką kostną. Proces ten trwa od 3 do 4 miesięcy w przypadku implantów umieszczanych w żuchwie i od 5 do 6 miesięcy w przypadku implantów wszczepianych do szczęki. Po upływie tego czasu, gdy implant zyska solidne umocowanie, możliwe jest rozpoczęcie drugiego etapu leczenia. Implant zostaje odsłonięty, śruba zamykająca wymieniona na śrubę gojącą, a następnie na wszczepiony implant nakładana jest odbudowa protetyczna.

Implanty zębów jednofazowe

W porównaniu z implantami klasycznymi, proces wszczepienia implantów zębów jednofazowych trwa zdecydowanie krócej. Jednoczęściowe wszczepy od razu zamykane są wystającą z dziąsła śrubą gojącą, dzięki czemu nie trzeba czekać kilka miesięcy na umieszczenie na implancie korony, mostka lub całej protezy. Podczas zabiegu nie jest konieczne nacinanie dziąsła, a brak łącznika pomiędzy implantem i koroną eliminuje ewentualne problemy wynikające z poluzowania się poszczególnych elementów odbudowujących zęba.

Wady i zalety obydwu rozwiązań

Jednoetapowa implantacja to idealne rozwiązanie dla pacjentów, którym zależy na jak najszybszym uzupełnieniu ubytków w uzębieniu. Technika ta ma jednak również swoje minusy – możliwa jest do wykonania jedynie w przypadku korzystnych warunków w jamie ustnej. Dla pacjentów, u których doszło do zaniku kości i konieczne jest jej odbudowanie, bardziej odpowiednia będzie więc implantacja dwuetapowa.

Niewątpliwe zalety tej metody to statystycznie nieco lepsze wyniki integracji, co przekłada się na zmniejszone ryzyko nieprzyjęcia się implantu, a także możliwość wymiany protezy lub mostu bez usuwania wszczepu – co możliwe jest dzięki zastosowaniu łącznika pomiędzy implantem, a wybranym uzupełnieniem protetycznym.

Niezbędna konsultacja implantologiczna

Podjęcie decyzji o wyborze najbardziej odpowiedniego dla nas zabiegu implantacji z całą pewnością nie jest łatwe. Warto więc skonsultować się najpierw z doświadczonym implantologiem, który po przeprowadzeniu wywiadu lekarskiego oraz wykonaniu badań radiologicznych, podejmie decyzję o tym, które implanty wybrać.