Dlaczego ważna jest dbałość o stan zębów dziecka

Dentysta Kraków

Badania naukowe dowodzą że stan uzębienia polskich dzieci jest daleki od doskonałości. Najczęstszą przypadłością jest próchnica, która obejmuje nie tylko zęby mleczne, lecz także co bardziej niepokojące wyrzynające się zęby stałe.

Główne przyczyny takiego stanu rzeczy to:

• zła jakość zabiegów higienizacyjnych jamy ustnej
  • zbyt mała częstotliwość tych zabiegów
  • brak, lub zbyt mała ilość kontroli u stomatologa
  • złe nawyki żywieniowe
  • stosowanie niewłaściwych rodzajów past do szczotkowania zębów, nie zawierających fluoru

Fluor a zdrowie zębów

Fluor to pierwiastek dzięki któremu prawidłowo przebiega proces mineralizacji kości i zębów. To podstawowy i najważniejszy składnik preparatów do higieny jamy ustnej. Fluor redukuje ilość kwasów wytwarzanych przez bakterie próchnicze. Redukuje także ilość płytki nazębnej która stanowi pożywkę dla bakterii. Zakłóca metabolizm bakterii próchniczych. Zawierająca fluor pasta do zębów może być stosowana u dzieci nawet poniżej drugiego roku życia. Nasi dentyści w Krakowie rekomendują stosowanie past zawierających fluor.

Dentysta dziecięcy – jak dbać o zęby najmłodszych dzieci?

Zabiegi higienizacyjne (szczotkowanie) należy rozpocząć wraz z pojawieniem się pierwszego zęba. Wykonywać je muszą rodzice co najmniej dwa razy dziennie (rano i przed snem) aż do osiągnięcia przez dziecko 7-8 roku życia. Tak długo ponieważ ważna jest wysoka jakość gwarantująca skuteczność tych zabiegów. Pasta powinna być nakładana w niewielkiej ilości, a po zakończeniu szczotkowania dziecko nie powinno płukać jamy ustnej, lecz jedynie wypluć nadmiar pasty. Należy też pamiętać o doborze właściwej szczoteczki dla danego wieku. Musi mieć odpowiednią wielkość i twardość. O pomoc zawsze można, a nawet należało by poprosić dentystę dziecięcego. Przed pojawieniem się zębów również należy dbać o higienę jamy ustnej dziecka. Obejmuje ona regularne oczyszczanie wałów dziąsłowych i błony śluzowej gazą nawilżoną rumiankiem lub przegotowaną wodą. W razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań, warto skorzystać z pomocy dentysty w Krakowie.

Sprawdź jak przebiega wizyta u naszych stomatologów: Wizyta

Stomatolog potrzebny? Jakie są przyczyny złego stanu zębów u dzieci

Stomatolodzy są zgodni – rozwojowi próchnicy zębów u dzieci jak już wspomnieliśmy sprzyjają złe nawyki żywieniowe. Wśród nich na plan pierwszy wysuwa się nadmiar cukrów prostych w diecie. Fermentujące w jamie ustnej węglowodany są podstawową pożywką dla bakterii próchniczych. Nadmiar cukrów prostych poprzez zwiększenie poziomu kwasowości płytki nazębnej powoduje demineralizację szkliwa, a w konsekwencji łatwiejszą penetrację bakterii próchniczych do głębiej położonych struktur zęba. Rozwojowi próchnicy najbardziej sprzyjają produkty zawierające połączenie skrobi z cukrem.

Skutki rozwoju próchnicy zębów u dzieci mogą być mniej lub bardziej odległe i mniej lub bardziej poważne. Rozwijająca się próchnica może powodować dolegliwości bólowe z koniecznością ekstrakcji zębów mlecznych włącznie. Skutkuje ona zaburzeniami zgryzu, żucia, trawienia, a nawet mowy. W późniejszym okresie życia zagraża poważnymi problemami ortodontycznymi wymagającymi długotrwałego, uciążliwego leczenia. To także problemy
natury psychologicznej – narastające kompleksy, brak akceptacji własnego wyglądu, lęk i niechęć przed kontrolami i leczeniem u stomatologa.
Warto zatem wyjątkowo dbać o stan uzębienia dzieci poczynając od pojawienia się pierwszego zęba, aż po osiągnięcie przez nie pełnej świadomości w kwestii tejże dbałości. Musi ona obejmować umiejętność wykonywania wysokiej jakości zabiegów higienizacyjnych jamy ustnej, wykształcenie właściwych nawyków żywieniowych i konieczność odbywania regularnych (co najmniej 2 razy w roku) kontroli stomatologicznych – umów się na wizytę u dentysty w Krakowie. Trzeba pamiętać, by nie zwlekać z wizytą u dentysty dziecięcego.