Paradontoza – jak ją efektywnie leczyć i jak zapobiegać rozwojowi?

Pacjent U Implantologa

Paradontoza jest drugim – zaraz po próchnicy – najczęściej spotykanym schorzeniem jamy ustnej. Szacuje się, że cierpi na nią aż 70% Polaków i Polek. Te dane są zatrważające, lecz dla profesjonalistów jeszcze bardziej zatrważający jest brak powszechnej wiedzy nt. paradontozy – jej przyczyn i objawów. W artykule dokładnie omówimy te zagadnienia, a także rozwiejemy popularne mity.

Co to jest paradontoza?

Paradontoza to zapalenie przyzębia, czyli zespołu tkanek, które otaczają i unieruchamiają zęby, takich jak: dziąsło, cement korzeniowy, kość wyrostka zębodołowego czy ozębna. Tkanki przyzębia obejmuje stan zapalny, który w zależności od typu paradontozy, postępuje powoli i długoterminowo lub nagle i w krótkim czasie.

Typy paradontozy

Zapalenie przyzębia dzielone jest na cztery typy:

• paradontoza typowa – najpowszechniejsze zapalenie przyzębia, które dotyczy około 70% pacjentów. Jego początki dotyczą głównie zębów trzonowych i siekaczy. Najczęściej występuje u pacjentów w wieku około 30 roku życia.
  • paradontoza gwałtowna (szybko postępująca) – z tym zapaleniem przyzębia przychodzi około 5% pacjentów. Gwałtowna paradontoza powiązana jest z zapaleniem dziąseł oraz zanikiem kości wyrostka zębodołowego.
  • przedpokwitaniowa paradontoza – zapalenie przyzębia, które występuje przed okresem dojrzewania. Choroba może dotknąć nawet 4. latków.
  • paradontoza młodzieńcza – najrzadziej występująca choroba przyzębia. Zwykle pojawia się u dzieci koło 13. roku życia. Ma bardzo gwałtowny przebieg i najczęściej kończy się destrukcją kości.

Objawy paradontozy

Pierwsze objawy paradontozy ciężko zauważyć. Mogą do nich należeć m.in.:

• nieprzyjemny zapach z ust,
  • zaczerwienienie dziąseł, któremu często towarzyszy obrzęk,
  • odsłonięcie szyjek zębowych,
  • ogólna nadwrażliwość zębów,
  • nadwrażliwość na ciepłe lub zimne posiłki.

Z czasem pacjenci zaczynają także doświadczać:

• krwawienia dziąseł – może być to samoistne krwawienie dziąseł lub podczas szczotkowania,
  • zwiększenie kieszonek dziąsłowych – szczeliny znajdujące się między brzegiem dziąsła a przyczepem nabłonkowym. Ich szerokość nie powinna przekraczać 2-3 mm. Zwiększenie kieszonek dziąsłowym przyczynia się do rozwoju patogennych bakterii i powstawania kamienia nazębnego, gdyż utrudniają one prawidłową higienę jamy ustnej.

Zaawansowana paradontoza obejmuje takie objawy jak:

• ruchomość zębów,
  • przemieszczanie się zębów,
  • wypełnienie kieszonek dziąsłowych ropą (bardzo zaawansowana paradontoza).

O ile pierwsze objawy paradontozy mogą być trudne do zauważania, o tyle jakiekolwiek krwawienia czy zwiększenie kieszonek dziąsłowych powinny być sygnałem do natychmiastowej wizyty u lekarza stomatologa. Bagatelizowanie takich problemów może prowadzić nawet do utraty zębów.

Paradontoza – jak wygląda?

Wizualne objawy zapalenia przyzębia możesz zaobserwować samodzielnie w domu. Jeśli przy przeglądaniu zębów dostrzeżesz, że dziąsła są zaczerwienione lub – co gorsza – obrzęknięte, to mogą być pierwsze sygnały paradontozy.

Zaawansowanym chorobom przyzębia towarzyszy często ropna wydzielina, które przyjmuje wygląd białych lub biało-żółtych obrzęków na dziąsłach.

Jakie są przyczyny paradontozy?

Paradontoza może być spowodowana przez wiele czynników, lecz najczęściej główną przyczyną paradontozy jest nieodpowiednia higiena jamy ustnej. Patogenne bakterie, powodujące kamień nazębny, stopniowo obejmują coraz większą powierzchnię zęba, aż docierają pod dziąsła.

Wśród innych przyczyn paradontozy można wymienić:

• choroby metaboliczne,
  • wahania hormonalne,
  • palenie papierosów,
  • nieszczelne wypełnienia zębów,
  • wady anatomiczne tkanek jamy ustnej,
  • urazy mechaniczne płytki nazębnej.

Czy paradontoza jest dziedziczna?

Tak. Paradontoza jest chorobą dziedziczną, jednak eliminując jej przyczyny, możesz nie dopuścić do rozwoju choroby.

Bakterie paradontozy

W ostatnich latach lekarze wskazali konkretne kolonie, które prawdopodobnie są odpowiedzialne za zapalenie przyzębia. Wskazane przez nich bakterie paradontozy obejmują:

• Prevotella – bakterie beztlenowe odpowiedzialne m.in. z zapalenia dziąseł, migdałków czy gardła,
  • Selenomonas sputigena – bakterie beztlenowe powstające w wyniku fermentacji cukrów,
  • Krętek biały – bakteria beztlenowa kiły.

Skutki nieleczonej paradontozy

Nieleczone zapalenie przyzębia może doprowadzić do fatalnych skutków. Uszkodzenie tkanek otaczających i unieruchamiających zęby może prowadzić do ich utraty. Wypadanie zębów są częstym skutkiem nieleczonej paradontozy.

Warto także podkreślić, że nieleczona paradontoza może powodować ciężkie schorzenia całego organizmu. Bakterie z kieszonek dziąsłowych mogą wędrować wraz z krwią po całym organizmie, zaburzając prawidłową pracę serca, płuc czy naczyń krwionośnych.

Jak leczyć paradontozę?

Leczenie jest zależne od etapu choroby. Jeśli pacjent zauważy początkowe objawy paradontozy, to dostatecznym leczeniem będzie profesjonalne czyszczenie zębów, w tym usunięcie kamienia nazębnego i zabezpieczenie odsłoniętych szyjek zębowych. Lekarz stomatolog może zaproponować także lakierowanie, piaskowanie czy fluoryzację dolnych odcinków odsłoniętych zębów.

Zaawansowana paradontoza wymaga już bardziej kompleksowych działań. W takim przypadku stomatolog periodontolog (specjalista chorób błony śluzowej i przyzębia) może odesłać pacjenta do innego specjalisty w celu interwencji chirurgicznej. Leczenie zaawansowanej paradontozy nie obejmuje wyłącznie usuwania kamienia nazębnego, lecz również usunięcie chorych zębów i ich odtworzenie.

Bardzo zaawansowana paradontoza może wymagać także odbudowy dziąseł (plastyka dziąseł). Ma ona zapobiegać recesji dziąseł, czyli nadmiernego odsłonięcia powierzchni zębów.

Warto jednak pamiętać, że leczenie nie da efektów długofalowych, jeśli pacjent wciąż nie będzie dbał o właściwą higienę jamy ustnej.

Nieprawidłowe szczotkowanie zębów czy – co gorsza – zapominanie o ich szczotkowaniu spowodują szybki nawrót choroby.

Jak zapobiegać paradontozie?

Główna przyczyna paradontozy to nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Jeśli chcesz efektywnie zapobiegać chorobom przyzębia, to musisz dokładnie czyścić zęby. Prawidłowy instruktaż higieny jamy ustnej jest najlepszą odpowiedzią na to, jak powstrzymać paradontozę.

Jeśli nigdy nie chcesz się mierzyć z zapaleniem przyzębia, to musisz pamiętać o:

• Szczotkowaniu zębów co najmniej 2 razy dziennie.
  • Czyszczeniu przestrzeni międzyzębowych z użyciem nici dentystycznej lub irygatora.
  • Profesjonalnym oczyszczeniu zębów co najmniej raz w roku.
  • Szybkich wizytach u stomatologa, jeśli zauważysz jakiekolwiek ubytki lub doświadczasz bólu w jamie ustnej.
  • Płukaniu jamy ustnej po każdym posiłku z użyciem odpowiedniego płynu specjalistycznego.

Jeśli w Twojej rodzinie występował problem z zapaleniem przyzębia, to możesz profilaktycznie używać pasty na paradontozę. Wszelkie domowe sposoby tj. leczenie paradontozy octem jabłkowym możesz włożyć między bajki. Paradontoza jest zazwyczaj spowodowana niedostateczną higieną jamy ustnej i żaden ocet jabłkowy nie uchroni Twojej płytki nazębnej ani w magiczny sposób nie usunie kamienia nazębnego.

Czy paradontoza jest zaraźliwa?

Paradontoza może przenosić się drogą kropelkową. Bakterie powodujące choroby dziąseł i płytki nazębnej mogą przenikać z organizmu do organizmu. Choroby przyzębia mogą być przenoszone z pośrednictwem śliny. Pocałunki czy picie z jednej butelki może doprowadzić do przeniesienia się bakterii powodujących paradontozę.

Czy paradontoza jest uleczalna?

Najczęściej tak. Jeśli jednak zapalenie przyzębia jest w bardzo zaawansowanym stanie, to utrata zębów może być nieunikniona.

Leczenie paradontozy – Kraków

Wczesne wykrycie paradontozy daje Ci szansę na uniknięcie najpoważniejszych skutków choroby. Jeśli zauważasz jakiekolwiek z wyżej wymienionych objawów, to umów się na wizytę w naszej klinice. Dokładnie sprawdzimy stan Twojego uzębienia, a także dokonamy bezbolesnego usunięcia kamienia nazębnego, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Specjalizujemy się także w implantologii. Jeśli okaże się, że z powodu zapalenia przyzębia niezbędne będzie usunięcie martwych struktur kostnych, to zadbamy o Ciebie na miejscu. Nie będziemy Cię odsyłać między placówkami.

W naszej klinice możesz liczyć na kompleksowe leczenie nawet bardzo zaawansowanej paradontozy. Zadbaj o swoje zdrowie i umów się na na skuteczne leczenie paradontozy w Krakowie. Skorzystaj również z endodoncji mikroskopowej lub też profesjonalnego wybielania zębów.