Bezpieczeństwo pacjenta w gabinecie stomatologicznym

stomatolog Kraków

W trakcie leczenia stomatologicznego (także każdego innego) mogą wystąpić stany zagrożenia zdrowotnego. Świadomi tego faktu oprócz personelu medycznego powinni być również pacjenci. Aby skutecznie walczyć z takimi zagrożeniami, gabinet stomatologiczny musi być profesjonalnie do tego przygotowany, musi spełniać dwa konieczne warunki.

Pierwszy to wyposażenie w niezbędny sprzęt dający możliwość prowadzenia postępowania ratunkowego. Drugi to przeszkolony, mający świadomość możliwości zaistnienia takiej sytuacji personel medyczny. Mający także umiejętność szybkiej, prawidłowej oceny pojawiających się symptomów.

Stomatolog Kraków – kiedy może pojawić się zagrożenie zdrowia?

Nagłe zagrożenie zdrowia może pojawić się nieoczekiwanie u prawie każdego pacjenta. Większość tych stanów ma charakter łagodny i najczęściej ustępują one samoistnie. W sytuacjach bardziej skomplikowanych musi interweniować przeszkolony w tym zakresie personel medyczny. Co może sprzyjać pojawieniu się takiego zagrożenia? Dla części pacjentów wizyta w gabinecie stomatologicznym stanowi duży dyskomfort wiążący się z nieprzyjemnymi doznaniami. Powodują go np. odgłosy pracy urządzeń, narzędzi, utrata kontroli nad sytuacją, obawa o pojawienie się bólu. Zwiększa to napięcie i niepokój pacjenta, a z fizjologicznego punktu widzenia, powoduje pobudzenie układu współczulnego.

Może to prowadzić do zaburzeń równowagi czynnościowej ustroju. Stres i dentofobia są głównymi czynnikami odpowiedzialnymi za pojawienie się niepożądanych reakcji. Mogą one objawić się w postaci: odczynów skórnych, uczucia osłabienia, omdlenia, drgawek, zaburzeń oddychania, uczucia duszności, lub bólu wieńcowego.

Bardziej narażeni na ich wystąpienie są pacjenci, którzy oprócz schorzenia podstawowego obciążeni są współistniejącymi chorobami internistycznymi: astmą, chorobami układu sercowo-naczyniowego, alergią, cukrzycą, nadczynnością tarczycy i innymi. Wpływ ma także stopień ciężkości zabiegu.

Stomatolog – jak dba o bezpieczeńswo Pacjentów?

W jaki sposób lekarz stomatolog wspólnie z pacjentem mogą zapobiec wystąpieniu stanów zagrożenia zdrowia. Konieczna jest spokojna, merytoryczna rozmowa z pacjentem pozwalająca na rozwianie jego wątpliwości, obaw i niepokoju. Lekarz musi zapewnić pacjenta o bezbolesności całego procesu leczenia. Kluczową rzeczą jest zbudowanie zaufania, przedstawienie i omówienie szczegółowe planu leczenia. U naszych stomatologów w Krakowie można liczyć na profesjonalną opiekę – dbamy o to aby Pacjenci czuli się bezpiecznie.

Lekarz stomatolog powinien:

1. Zebrać bardzo dokładnie wywiad chorobowy i przejrzeć dokumentację medyczną
  2. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących ogólnego stanu zdrowia pacjenta skierować go na odpowiednią konsultację
  3. Wspólnie z pacjentem omówić i wybrać optymalną metodę znieczulenia
  4. W uzasadnionych przypadkach zapewnić na czas leczenia obecność lekarza anestezjologa

Pacjent powinien poinformować rzetelnie lekarza stomatologa o wszystkich swoich dolegliwościach, schorzeniach, przyjmowanych lekach, o swoich obawach. Musi dokładnie przeczytać i wypełnić formularz dotyczący jego stanu zdrowia.

Przekazanie nieprawdziwych lub niepełnych informacji może być przyczyną wystąpienia niepożądanych objawów podczas leczenia. Jest to bardzo ważne i przykładamy do tego dużą wagę w trakcie wizyt u stomatologa w Krakowie, w naszej klinice.

Gabinet stomatologiczny – dlaczego nasz gabinet można uznać za wyjątkowo bezpieczny:

1. Cały personel medyczny naszego gabinetu stomatologicznego jest profesjonalnie przeszkolony w zakresie postępowania ratunkowego. Regularnie odbywa szkolenia i ćwiczenia przypominające.
  2. Dysponujemy kompletnym profesjonalnym sprzętem pozwalającym na skuteczne udzielanie pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
  3. Współpracujemy z wybitnymi, bardzo doświadczonymi lekarzami anestezjologami.
  4. Zapewniamy pacjentom życzliwą atmosferę, empatię, komfort psychiczny, profesjonalizm i gwarantujemy bezbolesność leczenia.

Zapraszamy do naszych stomatologów w Krakowie!