Co różni zabieg hemisekcji od resekcji zęba?

cropped-hemisekcja-a-resekcja

Większości z Państwa zapewne znane jest pojęcie ekstrakcji zęba, dla mniejszości przypomnienie – to usunięcie zęba z zębodołu w całości. Mniej znanym terminem medycznym jest hemisekcja zęba. Poniżej wyjaśniamy, na czym polega zabieg hemisekcji.

Czym jest hemisekcja zęba?

Hemisekcja to zabieg stomatologiczny, którego celem jest usunięcie wyłącznie patologicznie zmienionej części zęba. Obejmuje ona korzeń i odpowiadającą mu część korony. Na pozostawionej zdrowej części w drugim etapie leczenia umieszczana jest odbudowa protetyczna.

Hemisekcję wykonuje się na zębach przedtrzonowych i trzonowych, czyli wielokorzeniowych. Prawidłowo przeprowadzony zabieg hemisekcji najczęściej pozwala uniknąć ekstrakcji zęba.

Wskazania do zabiegu hemisekcji

Wskazaniami do zabiegu hemisekcji są:

• brak możliwości wyleczenia kanałowego jednego z korzeni, z powodu jego nadmiernego zniszczenia przez proces próchniczy,
  • stan zapalny wierzchołków korzeni nie reagujący na leczenie zachowawcze,
  • urazy zęba, złamanie lub pęknięcie w płaszczyźnie pionowej obejmujące koronę i jeden z korzeni zęba,
  • choroby periodontologiczne: procesy chorobowe w obrębie rozwidleń korzeni,
  • pionowy ubytek kości wyrostka zębodołowego,
  • powikłania po leczeniu endodontycznym.

Przeciwwskazania do zabiegu hemisekcji

Przeciwwskazaniami do zabiegu hemisekcji są:

• zbyt krótkie korzenie,
  • brak możliwości wykonania odbudowy protetycznej na pozostałej części zęba,
  • nadmierne rozchwianie zębów,
  • nieprawidłowe leczenie endodontyczne, dotyczące więcej niż jednego korzenia zęba.

Jak wygląda zabieg hemisekcji?

Zabieg hemisekcji może być przeprowadzony przy użyciu różnych narzędzi, ale wykonany specjalistycznym urządzeniem o nazwie Piezosurgery daje gwarancję minimalnej traumatyzacji zdrowej, pozostawionej części zęba.

Może być wykonany w znieczuleniu miejscowym lub analgosedacji, z pełnym lub częściowym wyłączeniem świadomości pacjenta. Obie metody znieczulenia dają efekt bezbolesności zabiegu.

Hemisekcja, jak każdy zabieg stomatologiczny, musi być poprzedzona badaniem klinicznym, wspartym diagnostyką obrazową w postaci pantomograficznego obrazu RTG lub tomografii komputerowej.

Wskazania po zabiegu hemisekcji

W okresie pooperacyjnym zalecane jest stosowanie zimnych okładów, przez kilka godzin po zabiegu, zabronione jest spożywanie pokarmów i picie napojów o skrajnych temperaturach.

Pacjent musi także przestrzegać zaleceń z zakresu farmakoterapii, która obejmuje leki o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym.

Po zakwalifikowaniu zęba do hemisekcji, należy jak najszybciej wykonać zabieg, który najczęściej ratuje ząb przed ekstrakcją i konsekwencjami z nią związanymi. Piszemy o nich w kilku artykułach na naszym blogu.

Proszę pamiętać, że zmiany próchnicze w obrębie korzeni stanowią zagrożenie nie tylko dla sąsiadujących tkanek, ale także wielu narządów organizmu, stając się powodem ich poważnych chorób.  Dlatego też zmienione chorobowo korzenie nie podatne na leczenie zachowawcze należy usunąć.