Negatywne skutki braków w uzębieniu

Braki w uzębieniu

Z różnych względów nie zawsze udaje się Pacjentom szybko zadbać o braki w uzębieniu. Niski poziom wiedzy merytorycznej o konsekwencjach takiego stanu, powoduje odwlekanie decyzji o wizycie u stomatologa. Skłania do niej dopiero pojawienie się przykrych i uciążliwych objawów lub troska o estetykę uśmiechu, która zwykle zostaje mocno zaburzona.

Aby nie dopuścić do takiego stanu i nakłonić Państwa do konsultacji stomatologicznej, postaramy się przybliżyć wiedzę o możliwych konsekwencjach ubytków zębowych pozostawionych bez uzupełnienia.

Jak już wspomnieliśmy najczęstszą motywacją do szybkiego wypełnienia braków jest kwestia utraty estetyki. Równie ważnym, jeśli nie ważniejszym jest aspekt funkcjonalny i fizjologiczny.

Konsekwencje pozostawienia ubytków zębowych bez uzupełnienia

Pozostające bez uzupełnienia ubytki (nawet pojedyncze) w uzębieniu powodują negatywne konsekwencje w postaci:

• przemieszczania się pozostałych zębów, co może powodować dolegliwości bólowe,
  • pogorszenia funkcji mowy i przeżuwania,
  • zaburzenia zwarcia powodującego m.in. ścieranie i odkształcanie się zębów,
  • zaniku kostnego w miejscach ubytków,
  • patologii w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych, np. ścieranie krążka kostnego,
  • bólów głowy,
  • obnażenia szyjek zębowych, manifestującego się bólem po zadziałaniu na nie czynników termicznych: zimna lub gorąca,
  • zwiększonej podatności na próchnicę.

Wracając do estetyki twarzy, za przyczyny jej pogorszenia należy uznać zaburzenia rysów twarzy spowodowane pojawieniem się bruzd i zmarszczek, będących skutkiem zaniku tkanek miękkich dziąseł i braku dla nich podparcia w postaci zębów.

Może także dojść do: zapadnięcia się żuchwy, wysunięcia brody do przodu, zmniejszenia odległości między brodą a nosem, opadnięciem kącików ust.

Tym wszystkim przykrym konsekwencjom można zapobiec, uzupełniając możliwie szybko braki zębowe. Współczesna implantologiaprotetyka oferuje wiele możliwości i sposobów leczenia ubytków zębowych. Piszemy o nich obszernie na stronie naszej kliniki i blogu. Szczegółowe informacje o zabiegach z zakresu implantologii znajdują się na naszej stronie: implanty zębów.

Brak jednego zęba – co zrobić?

Braki w uzębieniu prowadzą do wielu problemów, nawet jeśli tylko brak jednego zęba. Co zrobić w takim wypadku? Istnieją dwa sposoby na poradzenie sobie z taką sytuacją. Można zdecydować się na implant lub most protetyczny.

Jak uzupełnić duże braki w uzębieniu?

Jeśli zastanawiasz się, jak uzupełnić duże braki w uzębieniu, warto pomyśleć o takich rozwiązaniach jak implanty zębowe, most protetyczny, proteza zębowa lub licówki. Wszystko zależy od tego, jak duże są owe braki. W przypadku, kiedy występuje braki w uzębieniu zawsze należy udać się do stomatologa i zdać się na jego wiedzę oraz zalecenia.