Nadwrażliwość zębów – przyczyny i leczenie

Nadwrażliwość zębów

Jakie są przyczyny nadwrażliwości zębów? Jak leczyć nadwrażliwość zębów? Objawy – jakie najczęściej występują w przypadku tej dolegliwości? Jak zapobiegać nadwrażliwości zębów? Zapraszamy do zapoznania się z naszym tekstem.

Przyczyny nadwrażliwości zębów

Przed działaniem szkodliwych czynników zęby chronione są wierzchnią warstwa, czyli szkliwem, które jest najtwardszą tkanką organizmu człowieka.

Może ono ulec uszkodzeniu na skutek:

• inwazyjnych zabiegów, np. wybielania zębów metodą domową,
  • niewłaściwej pielęgnacji jamy ustnej, używania zbyt twardej szczoteczki i nadmierne jej dociskania, także stosowania mocno ścierającej pasty,
  • nieleczonych wad zgryzu, bruksizmu,
  • diety obfitującej w kwasy,
  • niektórych chorób układu pokarmowego np. refluksu żołądkowego, którego głównym objawem jest zarzucanie kwaśnej treści pokarmowej do przełyku i dalej do jamy ustnej.

Wszystkie wyżej wymienione przyczyny mogą spowodować osłabienie lub uszkodzenie szkliwa i częściowe odsłonięcie zębiny, w konsekwencji ból zębów.

Część z tych czynników można łatwo wyeliminować, zapobiegając nadwrażliwości i dalszym, poważniejszym konsekwencjom. W tym celu najlepiej skonsultować się z dentystą. W Krakowie czekamy w naszym gabinecie.

Nadwrażliwość zębów – objawy

Typowymi objawami nadwrażliwości uzębienia są: wrażliwość na temperaturę (zimne i/lub ciepłe posiłki lub napoje), ból podczas chłodnych dni, ból podczas jedzenia słodyczy lub kwaśnych pokarmów, a także ból podczas mycia zębów.

Jak leczyć nadwrażliwość zębów?

Sposoby leczenia nadwrażliwości zębów zależą od nasilenia i częstotliwości występowania przykrych objawów. Jeżeli epizody bólu zęba nie są zbyt częste i o niewielkim nasileniu, to terapię można rozpocząć od próby wyeliminowania czynników powodujących dolegliwości i zadbanie o poprawność wszystkich aspektów codziennej higieny jamy ustnej.

Jak zapobiegać nadwrażliwości zębów?

W takim wypadku jak nadwrażliwość zębów – co robić, żeby uniknąć bólu? Do szczotkowania zębów należy używać miękkiej szczotki, wybrać pastę o gładkiej konsystencji (niskim współczynniku ścieralności), pamiętać o nitkowaniu przestrzeni międzyzębowych i płukaniu jamy ustnej płynem wzmacniającym szkliwo i minimalizującym nadwrażliwość zębów. Podczas wizyty u stomatologa należy zapytać o prawidłową technikę szczotkowania zębów.

Ból zębów przy nadwrażliwości – jak wygląda leczenie

Wszystkie te działania mogą przynieść znaczne zmniejszenie nadwrażliwości zębów pod warunkiem jednak, że szkliwo nie zostało mocno osłabione i uszkodzone. W takiej sytuacji należy skorzystać z pomocy dentysty w Krakowie, który po wykonaniu badania, w zależności od stanu zębów wykona:

• remineralizację szkliwa fluorem,
  • jeśli doszło do odsłonięcia szyjek zębowych, nadwrażliwość, wyeliminuje pokrycie ich materiałem kompozytowym.

Należy pamiętać o tym, że wystąpienie nadwrażliwości zawsze oznacza uszkodzenie szkliwa w mniejszym lub większym stopniu. To oprócz opisanych przykrych objawów niesie ryzyko szybszego rozwoju próchnicy. Warto zatem odbyć konsultację stomatologiczną.
Zapraszamy do naszej kliniki – dentysta w Krakowie pomoże zdiagnozować przyczyny nadwrażliwości, wdroży odpowiednie leczenie i dzięki temu zniknie problem bólu zębów spowodowanych tą przykrą dolegliwością.