Profilaktyka próchnicy zębów

Badanie próchnicy

Sprawdzona stara prawda medyczna mówi, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Stosując się do tej doktryny, postaramy się przekazać Państwu potrzebną wiedzę do wczesnego zdiagnozowania próchnicy.

W stomatologii, jak w każdej innej dziedzinie medycyny, doświadczenie i dogłębna wiedza pozwolą tylko fachowcowi – stomatologowi z dużą pewnością ocenić wczesne zmiany. Bardzo rzadko sami przeprowadzamy dokładną ocenę stanu zębów. W takiej sytuacji uważamy, że korzystniej będzie taką ocenę zlecić lekarzowi stomatologowi. Dla tych z Państwa, którzy podejmą się sami takiej oceny, podajemy podstawowe informacje o próchnicy zębów co pomoże odpowiedzieć na pytanie – Jak rozpoznać próchnicę? Wyjaśniamy również: jak wygląda próchnica, jakie są objawy i etapy próchnicy, jakie są przyczyny powstania i wreszcie jak pozbyć się próchnicy.k rozpoznać próchnicę?

Pierwsze objawy próchnicy

Jak wygląda próchnica? Pierwsze objawy próchnicy to charakterystyczne białe przebarwienia, tzw. plamki próchnicowe. Można je niestety pomylić z nieszkodliwymi odwapnieniami, które pogarszają jedynie estetykę zębów. Plamek próchnicowych głównie należy szukać na przestrzeniach międzyzębowych i w pobliżu dziąseł, czyli w miejscach gdzie zwykle zalega płytka nazębna, będąca pożywką dla bakterii próchnicowych. Już na tym etapie polecamy wizytę u stomatologa, ponieważ nie zawsze amator diagnosta potrafi ocenić właściwie rodzaj zmiany.

Jak pozbyć się próchnicy na wczesnym etapie?

Na tym etapie rozwój próchnicy można zahamować stosując odpowiednią dietę bogatą w wapń, a ubogą w węglowodany (zwłaszcza nie spożywać ich po godz. 16.00 ), także stosując prawidłowe nawyki higienizacyjne: używać dobrej jakości preparatów (szczotka, pasta, nić dentystyczna, płyn do płukania jamy ustnej).

Stomatolog Kraków – zapraszamy na wizytę kontrolną: Dentysta Kraków

Próchnica – kolejne etapy rozwoju

Kolejny etap rozwoju próchnicy to stan zapalny miazgi, powodujący bardzo silne dolegliwości bólowe. Jak leczyć próchnicę w tym wypadku? Stan zapalny z towarzyszącym silnym bólem wymaga leczenia kanałowego i zagraża utratą zęba.

Musicie Państwo wiedzieć, że próchnica zębów to nie tylko proces ograniczony do jamy ustnej, to także choroba ogólnoustrojowa. Dotyka przede wszystkim układu kostno-stawowego i układu sercowo-naczyniowego, potęguje rozwój chorób odogniskowych.

Przyczyna próchnicy

Jaka jest przyczyna próchnicy?  Próchnica pojawia się wtedy, kiedy na powierzchniach międzyzębowych odkładają się pokarmy zawierające węglowodany (słodkie, lepkie napoje i produkty) i nie zostają one całkowicie usunięte podczas szczotkowania i nitkowania. Bakterie w płytce nazębnej niszczą szkliwo i prowadzą do powstawania ubytków. Jeśli zęby nie są leczone, owe bakterie mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia zęba.

Jak rozpoznać próchnicę? Najlepiej zostawić to stomatologom

Najważniejszymi elementami profilaktyki próchnicy zębów są prawidłowe nawyki higienizacyjne jamy ustnej i wizyty kontrolne u stomatologa – zapraszamy do naszego stomatologa w Krakowie.

O wszystkich najważniejszych aspektach zabiegów higienizacyjnych piszemy na naszej stronie i blogu. Wszystkich Państwa zapraszamy do naszej kliniki na wizytę pozwalającą na ocenę stanu uzębienia. Nasz stomatolog w Krakowie sprawdzi stan zębów, szybko rozpozna zmiany próchnicowe w pierwszym etapie choroby, a dzięki temu leczenie będzie znacznie szybsze i łatwiejsze.