Zęby palacza – jak palenie papierosów wpływa na zdrowie jamy ustnej i zębów

Leczenie stomatologiczne - pęknięcie zęba

Statystyki dowodzą, że w Polsce co czwarta osoba pali papierosy. Większość palaczy ma świadomość tego jak szkodliwy wpływ na ich zdrowie ogólne ma palenie tytoniu. Problem chorób przyzębia i zębów jest  jednak wciąż bagatelizowany. Jest to wynikiem braku gruntownej wiedzy na ten temat. Poniżej poruszamy najważniejsze aspekty tego zagadnienia.

Wpływ palenia papierosów na zdrowie jamy ustnej i zębów

Utrzymanie prawidłowej higieny jamy ustnej dla palacza papierosów nie jest łatwym zadaniem. Szkodliwe substancje zawarte w tytoniu skutecznie utrudniają utrzymanie prawidłowej mikroflory, co często skutkuje rozwojem chorób w obrębie jamy ustnej.

Przebarwienia zębów

Do najbardziej obrazowych skutków ubocznych palenia należą żółte zęby. Nikotyna w połączeniu z tlenem nabiera żółtawej barwy, wnika w szkliwo zębów powodując zmianę ich barwy. Pogarsza to w znacznym stopniu  estetykę uśmiechu.

Początkowo, na zębach palacza mogą być zauważalne lekkie przebarwienia,  lub nieznaczne zażółcenie. Naturalną konsekwencją słabszej higieny jamy ustnej jest gromadzenie się na zębach płytki (kamienia nazębnego), której porowata budowa sprzyja wchłanianiu nikotyny i substancji smolistych. Powoduje to coraz większe zażółcenie zębów i dyskomfort dla ich posiadacza.  Kamień nazębny to nie tylko problem natury estetycznej, to także podłoże do rozwoju bakterii próchniczych które mogą zniszczyć wszystkie struktury zęba.

Oferta zabiegów stomatologii estetycznej likwidujących przebarwienia i zażółcenie,  przywracających pożądany przez Pacjenta kolor zębów obejmuje:

• zabieg profesjonalnej higienizacji
  • bonding
  • licówki
  • korony

O wyborze metody decyduje Pacjent po konsultacji z lekarzem stomatologiem.

Nieświeży oddech– halitoza u palących

Papierosy, oprócz nikotyny, zawierają wiele szkodliwych substancji chemicznych, takich jak: amoniak, substancje smoliste, tlenek węgla, kadm, fenol, chlorek winylu czy cyjanowodór. Na długo osadzają się w jamie ustnej, gardle i płucach, powodując charakterystyczny oddech palacza.

Palaczom znacznie trudniej jest zadbać o pożądany efekt higieny jamy ustnej.  Dość często cierpią oni na różne choroby przyzębia i próchnicę. Patomechanizm tych chorób to głównie rozwój chorobotwórczych bakterii, które dodatkowo produkują cuchnące gazy. To właśnie one najczęściej odpowiadają za nieprzyjemny zapach z ust.

Pogorszenie stanu zdrowia całej jamy ustnej

Wyżej wspomniane substancje chemiczne zawarte w papierosach wpływają także negatywnie na zmianę mikroflory całej jamy ustnej. Zaburzenie prawidłowego poziomu poszczególnych kultur bakterii  przyczynia się do kolonizacji odmian patogennych, której efektem są różnego rodzaju choroby jamy ustnej.

U osób palących dość często dochodzi do chorób przyzębia, zapalenia błony śluzowej, chorób języka, także nowotworów.

Osłabienie ukrwienia tkanki kostnej

Tytoń upośledza także krążenie krwi. Powoduje to zaburzenie i spowolnienie procesów gojenia każdej tkanki. Powoduje także ograniczenia lub utrudnienia w przeprowadzeniu części procedur leczniczych. Stanowi względne przeciwwskazanie do zabiegu implantacji. Może negatywnie wpłynąć na integrację implantu z kością, a w konsekwencji nawet jego odrzucenie.

Upośledzenie funkcji gruczołów ślinowych

Dym tytoniowy upośledza pracę przyusznych gruczołów ślinowych. Skutkiem tego jest wzmożona praca gruczołów podżuchwowych i podjęzykowych, co powoduje zmiany w składzie śliny palacza.

Ślina u osób palących jest gęstsza, traci swoje właściwości nawilżające i ma osłabione funkcje ochronne. Suchość jamy ustnej sprzyja rozwojowi infekcji grzybiczych i innych stanów zapalnych.

Jakie choroby jamy ustnej może powodować palenie papierosów

Palenie papierosów może sprzyjać rozwojowi szeregu chorób w obrębie jamy ustnej. Są nimi:

• próchnica,
  • zapalenia przyzębia,
  • zapalenia błony śluzowej policzków,
  • zapalenie języka
  • zanik kości wyrostka zębodołowego,
  • kserostomia – suchość jamy ustnej,
  • halitoza – nieprzyjemny zapach ust,
  • leukoplakia – biały nalot na błonie śluzowej policzków i języku,
  • kandydoza (grzybica) jamy ustnej,
  • zapalenie gruczołów ślinowych,
  • kamica ślinianek.

W jaki sposób palacze powinni dbać o zdrowie jamy ustnej i zębów

1. Wykonywać nawet kilkakrotnie w ciągu doby wysokiej jakości  zabiegi higienizacyjne jamy ustnej.
  2. Co najmniej 2 razy w roku poddać się zabiegowi profesjonalnej higienizacji przeprowadzonej w gabinecie stomatologicznym.
  3. Co najmniej  2 raz w roku udać się na konsultację stomatologiczną.
  4. A największą dbałością o ogólny stan zdrowia  i jamy ustnej także będzie zaprzestanie palenia papierosów !

W naszej klinice Pacjenci palący papierosy mogą zadbać o poprawę estetyki swojego uśmiechu i kompleksowe leczenie stomatologiczne. Dysponujemy wspaniałą kadrą medyczną i najwyższej klasy sprzętem. Uzyskiwane przez nas efekty terapeutyczne i estetyczne zawsze satysfakcjonują Pacjentów, którzy wyrażają to w swoich opiniach.

Zapraszamy – Stomatolog Kraków – StomatologiaSwiatkowska.pl