Proteza czy implanty? Jak uzupełnić braki w uzębieniu?

Przygotowywanie protezy zębowej

Niekompletny uśmiech potrafi być przyczyną ogromnych kompleksów – braki w uzębieniu nie tylko utrudniają przeżuwanie pokarmów i mogą być przyczyną poważnych chorób całego organizmu, ale również sprawiają, że uśmiech prezentuje się bardzo nieestetycznie. W takiej sytuacji wiele osób zastanawia się, co będzie lepszym rozwiązaniem – proteza czy implanty?

Problem braków w uzębieniu bywa bagatelizowany przez wielu Polaków. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że niekompletny uśmiech może przyczynić się do wystąpienia problemów zdrowotnych, np. związanych z funkcjonowaniem układu pokarmowego czy przewlekłymi bólami głowy. Przy dużych brakach może nawet dojść do zaburzenia proporcji twarzy. Na szczęście stomatolodzy oferują obecnie nowoczesne sposoby na uzupełnienie braków w uzębieniu, dzięki którym możemy znowu cieszyć się pełnym komfortem życia.

Protezy stałe i ruchome

Proteza kojarzy Ci się z wykonaną z różowego akrylu sztuczną szczęką, pod którą dostają się drobiny pokarmów? Boisz się, że może wypaść z jamy ustnej, np. podczas intensywnego śmiechu? Na szczęście to już przeszłość, bowiem w ofercie gabinetów stomatologicznych znajdują się rozwiązania o wiele bardziej nowoczesne, a co za tym idzie – bardziej komfortowe dla pacjentów.

Do wyboru są zarówno tradycyjne wyjmowane protezy, jak i protezy stałe – stabilizowane na implantach lub protezy szkieletowe na zatrzaskach, zasuwach i teleskopach. Do grupy protez stałych zalicza się również mosty protetyczne, które można stabilizować na implantach lub zębach własnych.

W przypadku protez stałych płytka podniebienna jest mocno zredukowana, co zdecydowanie poprawia komfort życia pacjentów. Dobrej jakości stałe protezy posiadają również bardzo estetyczny wygląd i trudno odróżnić je od naturalnych zębów.

Proteza czy implanty?

Wybór pomiędzy protezą a implantami uzależniony jest przede wszystkim od rozległości braków w uzębieniu.

W przypadku utraty jednego zęba pacjent może zdecydować się na pojedynczy implant, zaś więcej niż dwóch – zastosowanie mostów protetycznych na implantach. Warto zaznaczyć, że w liczba implantów może być mniejsza niż ubytków – w przypadku utraty trzech zębów most może opierać się na dwóch podstawach. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć koszty związane z odbudową zębów.

Jeśli braki międzyzębowe są rozległe lub u pacjenta występuje całkowite bezzębie, to wybór pomiędzy protezą stałą a ruchomą najczęściej podyktowany jest możliwościami finansowymi. Mało kto – mając do wyboru protezę stałą i ruchomą – chciałby zdecydować się na tę drugą.